YkZ21.jpgYkZ21.jpg

حسین علیزاده -نوازنده پیشكسوت ستار- معتقد است: موسیقی در تهران تنقلاتی شده است و اینكه بگوییم، سطح سلیقه مخاطبان تهرانی از شهرستانی‌ها بالاتر است، سخت در اشتباه هستیم؛ آنها احترام و حرمت عجیبی برای موسیقی قائل هستند.

در نشست خبری كه صبح امروز برای تشریح جزئیات تور كنسرت‌های «آن و آن» با همنوازی حسین علیزاده و پژمان حدادی برگزار شده بود‌، علیزاده با بیان اینكه ابتدا قرار بود، این نشست خبری در خانه هنرمندان ایران برگزار شود، اظهار كرد: وقتی نام یك مكانی را «خانه هنرمندان» می‌گذارند و بنده نیز جزء هیات موسس آن هستم، حداقل نباید با ما مادی برخورد شود. این موضوع تا حدی بعید و باورنكردنی است؛ البته در این دنیا همه چیز قابل باور می‌شود.

این هنرمند درباره تور كنسرت شهرستان‌های «آن و آن» توضیح داد: برای بنده شانس بسیار بزرگی است، كه به تمام نقاط ایران سفر كنم و اجراهای خود را به روی صحنه ببرم. این چیزی است كه قبل از انقلاب هم سابقه‌ای نداشت و حداقل، كنسرت‌های ما به تهران و شیراز ختم می‌شد.

او اظهار تاسف كرد: در هیچ یك از شهرستان‌های دیگر اجرایی نداشتیم؛ حتی در اصفهان كه شهر هنر نامیده می‌شود. دریغ از یك سالن كنسرت. بنده به این نتیجه رسیده‌ام، كه ما در معمولی‌ترین شرایط، حتی در شهرستان‌های كوچك و با امكانات كم هم می‌توانیم كنسرت دهیم. یعنی حداقل برای شروع كافی است.

علیزاده افزود: در هر صورت نوع موسیقی كه ما اجرا می‌كنیم، موسیقی سازی است و مانند موسیقی‌های دیگری كه به نام خواننده سنگینی می‌كند و موسیقی را از شكل واقعی خارج می كند، به گونه‌ای كه نوعی ساده پسندی را در جامعه رواج دهد، نیست.

این نوازنده پیشكسوت تصریح كرد: جا دارد برای موسیقی سازی اهمیت بیشتری قائل شویم؛ چرا كه در شهرستان‌ها نیز شنونده‌های بسیار خوبی داریم و دوستی و عشق زیادی را به ما هدیه می‌دهند. باید بگویم از آنها مزد معنوی بسیاری می‌گیرم. این یكی از مسائل مهم هنرمندانی است، كه موسیقی دغدغه اصلی‌شان است.

او به سخنرانی خود در دو روز گذشته در دانشگاه هنر كرج اشاره كرد و افزود: در آن جلسه حرف‌های بسیاری از سوی هنرجویان مطرح شد كه وظیفه بنده است آنها را به گوش مسئولان برسانم. یكی از مسائلی كه بسیار این دانشجویان را رنج می‌داد، حمایت نشدن و نبودن محلی برای اجرا است. این مسائل برای هنرمندان جوانی كه شناخته شده نیستند، مشكلات زیادی را در پی دارد. بنده نیز به آنها قول داده‌ام، هركاری از دستم بر می‌آید، انجام دهم.

علیزاده همچنین اعلام كرد: در شورای فنی‌ اركستر ملی ایران نیز مطرح شده است كه حداقل 10 دقیقه از هر اجرایی به اجرای آثار هنرجویان جوان اختصاص پیدا كند وباید بگویم با كمال میل سعی می‌كنم، هنرمندان جوان را در چنین برنامه‌هایی مطرح كنم.

این هنرمند خاطر نشان كرد: اعضای جامعه و مسئولان باید قدر این جوانان را بدانند و آنها را حمایت كنند. چرا كه كمك‌های امثال من در همین حد است.

علیزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه سطح شنوندگان تهرانی از شنوندگان شهرستانی بالاتر است، توضیح داد: بنده به شدت با این نظر مخالف هستم. در سفرهایی كه به شهرستان‌ها می‌كنم، اكثر شنونده‌ها از نسل جوان هستند در ناخودآگاه برخی‌ این تصور وجود دارد كه شنونده تهرانی متفاوت بوده و نسبت به دیگران برتری دارد. اما این به هیچ وجه صحیح نیست. بنده كنسرت‌هایی را در شهرستان ها داشتم كه نه تنها لازم نبود آنها را با ترفندهایی روی صندلی نگه دارم، بلكه خارج شدن از بین این شنوندگان برایمان مشكل بود.

او ادامه داد: شنونده‌های شهرستانی در این كنسرت‌ها آنقدر از خودشان مایه می گذارند و ما را تشویق می‌كنند كه باعث شده بنده بهترین و زیباترین كنسرت‌هایم را در شهرستان سپری كنم. منظورم سطح كیفی كنسرت نیست، بلكه از حس خوبی كه به بنده منتقل می‌شود، سخن می‌گویم.

علیزاده در همین رابطه اضافه كرد: باید توجه داشته باشیم، كه امروز در هر شهرستان كوچكی، یك محیط دانشگاهی به وجود آمده و این اتفاق بزرگی است. ما نیز با سفر كردن به شهرستان‌های متفاوت و دیدار با انسان‌هایی از هر رنگی، می‌فهمیم، چه كشور پهناوری داریم.در واقع موسیقی همان چیزی است، كه همبستگی ما را بیشتر می‌كند.

این نوازنده سه‌تار در این باره به كنسرت اخیر خود در بندرعباس اشاره كرد، كه احترامی بسیار، برای او و موسیقی قائل بوده‌اند.

این هنرمند در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه مخاطب عام موسیقی آوازی را، بیشتر از موسیقی سازی می‌پسندد، گفت: در هر صورت موسیقی آوازی به خاطر تنوعی كه دارد، مخاطب بیشتری را جذب می‌كند و اگر هم چهره‌های شاخصی در زمینه موسیقی سازی دیده می شود، دلیلش سابقه طولانی آنها است. بنده هر موقع برای اجرای موسیقی سازی به صحنه رفته‌ام، با استقبال مخاطبان مواجه شده‌ام. ما نباید به خاطر مخاطب عام از مخاطب خاص بگذریم؛ چرا كه همان مخاطب خاص است كه راه فرهنگی را تعیین می‌كند. باید این نكته را در نظر داشته باشیم كه تعداد مخاطب عام هم این روزها بیشتر شده است.

علیزاده یادآور شد: در هر جای دنیا كه موسیقی پاپ اجرا می‌شود، چندین هزار نفر به سالن اجرا می‌روند و از این موسیقی استقبال می‌كنند؛ اما زمانی كه برای اجرای رسیتال پیانو و موسیقی كلاسیك از آنها دعوت می‌شود، سالنی كوچك‌تر را به این سبك موسیقی اختصاص می‌دهند. اما نباید بگوییم، چون مخاطب این سبك موسیقی كمتر است، باید آن را حذف كنیم. بلكه هنرمندان در تمام عرصه‌های موسیقی باید فعالیت داشته باشند و این حق انتخاب را به مخاطب بسپاریم.

بخش دیگری از این نشست، به موضوع برگزاری كلاس‌های آموزشی حسین علیزاده در شهرستان‌های ایران اختصاص داشت .

علیزاده در این باره عنوان كرد: در شش ماه گذشته، كلاس‌هایی در گرگان و تهران برگزار شده است و به زودی كلاس‌های شیراز نیز برپا خواهند شد. البته برگزاری این كلاس‌ها ارتباطی به كنسرت‌های بنده ندارد. استعدادیابی و ایجاد بستری برای شاگردان و همچنین انتخاب شاگردان برگزیده، از اتفاقاتی است، كه در این مكتب روی می‌دهد و در گام‌های بعدی تصمیم می‌گیریم، كه چگونه حمایت‌های لازم از آنها صورت بگیرد.

 

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینكه چرا این مستركلاس‌ها در شهرهای محدود برگزارمی شود، گفت: این كلاس‌های آموزشی تنها در شهرهایی برگزار می‌شوند كه داوطلب زیادی برای شركت در كلاس‌ها ثبت نام كنند و اگر هم تعداد آنها به حد نصاب نرسد، باید خود را به مراكز اعلام شده برسانند.این سفرهای بنده بهانه‌ای برای استعداد یابی و انرژی گرفتن از این هنرجویان است، چرا كه وقتی از كلاس‌ها بر می‌گردم، دیگر خسته نیستم و شوق زیادی برای آموزش دارم.

این هنرمند عرصه موسیقی در ادامه سخنانش بیان كرد: پایه‌های فرهنگی تمام شهرستان‌ها و به طور كلی پایه‌های فرهنگی ایران را جوانان می‌سازند. شهرستانی‌ها هیچ تفاوتی با تهرانی‌ها ندارند كه هیچ، بلكه گاهی خیلی چیزها را خالص تر و عمیق‌تر می‌بینند. در شهرستان‌ها هنوز هم ارتباط راحت‌تر است و سنت‌ها باقی مانده است؛ چیزهایی كه شاید رفته رفته در تهران كمرنگ شده‌اند.

به گزارش ایسنا، در بخشی از این مراسم، بهرنگ تنكابنی مدیر روابط عمومی علیزاده- با بیان اینكه قرار بود، این نشست خبری در خانه هنرمندان ایران برگزار شود، توضیح داد: روز 24 فروردین، با مدیر روابط عمومی خانه هنرمندان هماهنگ كردیم كه این نشست، در آن مكان برگزار شود، اما چند روز قبل به ما اطلاع دادند كه به دلیل برگزاری جلسه شورای مدیران خانه هنرمندان نمی‌توانند این سالن را به ما اختصاص دهند و در صورت تغبیر تاریخ نیز خواستند مبلغ 500 هزار تومان از ما دریافت كنند .

او تاكید كرد: از همین جا اعلام می‌كنم، كه دیگر با مجید سرسنگی، هیچ همكاری نخواهیم داشت و باید بگویم نباید با بزرگان موسیقی این گونه برخورد شود.

فرزین -تهیه كننده تور كنسرت «آن و آن»- نیز در سخنان كوتاهی اظهار كرد: به علت مشكلات اقتصادی، ‌اداری و... كنسرت‌ها به تهران و چند شهرستان بزرگ خلاصه می شود، به گونه‌ای كه بسیاری از شهرستان‌ها از كنسرت اساتید موسیقی محروم هستند. این انگیزه‌ای شد، تا كنسرت شهرستان‌ها را گسترش دهیم، با اینكه در شهرستان‌ها مشكلات زیادی وجود دارد.

به گزارش ایسنا،‌ تور كنسرت «آن و آن» كه شامل هم نوازی حسین علیزاده و پژمان حدادی است، از 17 اردیبهشت ماه در اهواز آغاز شده و در 9 تیر ماه به تهران ختم می‌شود.

بهبهان، ‌بوشهر‌، تبریز، ‌ارومیه‌، ساری، ‌آمل، نیشابور، رودسر و سیاهكل از جمله شهرستان‌هایی هستند كه حسین علیزاده در آنجا كنسرت برگزار می‌كند.

 


ادامه مطلب