هوشنگ جاوید در پی درگذشت سرور احمدی مطرح كرد:

«ستون‌های عظیم موسیقی تربت جام فرو ریخت»

 



205-12.jpg

هوشنگ جاوید معتقد است: با درگذشت «عبدالله سرور احمدی» ستون‌های عظیم موسیقی كهن تربت جام فرو ریخت.

این پژوهشگر موسیقی مقامی در پی درگذشت این نوازنده برجسته‌ی دو تار تربت جام  گفت: عبدالله سرور احمدی در واقع استاد بیشتر دو تار نوازانی است كه در حال حاضر در تربت جام سبك دو تار او را می‌نوازند و همه آن‌ها به نوعی شاگردانش محسوب می‌شوند.

جاوید افزود: این هنرمند پس از انقلاب اسلامی حركت بزرگی انجام داد و دو تارش را كه در واقع دارایی موسیقی تربت جام محسوب می‌شد به طور كلی در اختیار انقلاب اسلامی قرار داد.

او یادآور شد: او دو گروه مجزا از هم تشكیل داد و سرودهای انقلابی برای دفاع مقدس ، جهاد سازندگی و انقلاب ساخت كه هر كدام از آن‌ها روحیه انقلابی این هنرمند را نشان می‌داد.

جاوید مهمترین ویژگی سرور احمدی را پایبندی شدید او به دوتار قدیمی تربت جام دانست و افزود: گرچه او با دو تاری كار می‌كرد كه پرده‌های بیشتری داشت، اما توانسته بود اصالت را در دو تار نوازی اجرا كند.

این محقق موسیقی مقامی در ادامه سخنانش گفت: یكی از كارهای سرور احمدی این بود كه در موسیقی تربت جام ترانه‌سازی و آهنگسازی نو را پدید آورد كه پس از 10 سال بعد از انقلاب یك شیوه خاص محسوب می‌شد و این شیوه بهره‌گیری او از نغمات ملودیك هنوز هم زبانزد است.

هوشنگ جاوید با اظهار تاسف از مرگ زودهنگام این هنرمند ،بیان كرد: او به خوبی به نوازندگی آشنا بود و مانند ناظم مدرسه با شاگردانش برخورد می‌كرد و عیوب آن‌ها را می‌گفت، اما از آنجا كه خیلی انسان ركی بود بعضی روشش را نمی‌پسندیدند.

جاوید خاطرنشان كرد: پایبندی او به اصالت‌ها باعث زنده نگه داشتن مقام‌های موسیقی تربت جام شد و باید بگویم موسیقی جنوب خراسان با رفتن او ستون عظیمی را از دست داد.

جاوید همچنین اظهار كرد: متاسفم كه در سال‌های اخیر، خراسان اساتیدی همچون غلامعلی نی‌نواز، استاد سمندری و عبدالله سرور احمدی را از دست داد، چرا كه این افراد شیوه خاصی در نوازندگی داشتند.

او درباره سایر خصلت‌های سرور احمدی نیز توضیح داد: او به شدت به اصالت‌ها پایبند بود و حاضر نمی‌شد هر جایی ساز بزند. تحت هر شریطی در جشنواره‌ها حاضرنمی‌شد، اما هر جا اسمی از جشنواره ذكر و ذاكرین می‌آمد در این جشنواره خودش را نشان می‌داد. در جشنواره موسیقی آیینی كه بنده در سال 80 برگزار كرده بودم ایشان حضور پیدا كرده بودند و چند دوره نیز داور جشنواره فجر بودند.

جاوید افزود: او در سال‌های آخر عمر بیشتر به امر آموزش می‌پرداخت اما اگر در جایی حضورش لازم می‌شد و صلاح می‌دید دریغ نمی‌كرد. او در امر آموزش دادن هم از هیچ لطفی رویگردان نبود و تمام اطلاعاتش را در اختیار شاگردانش قرار می‌داد، اما اگر می‌دید كه كسی با عشق در راه این كار نیامده و فقط می‌خواهد با دوتار بازی كند ،آموزش نمی‌داد.

این محقق موسیقی مقامی یادآور شد: عبدالله سرور احمدی كارمند سازمان آب آن منطقه بود و حقوق خود را داشت. بنابراین نیازی نداشت از راه موسیقی امرار معاش كند و از این جهت موسیقی به معنای واقعی هنر او بود و قصد درآمدزایی از آن را نداشت.

جاوید تصریح كرد: با درگذشت این استاد بزرگ، تربت جام دیگر هیچ استاد بزرگی در زمینه دو تار ندارد و فقط شاگردان او هستند كه در این راه فعالیت می‌كنند.

او در پایان سخنانش درگذشت عبدالله سرور احمدی ر ا به جامعه موسیقی كشور و مخصوصا مردم تربت جام تسلیت گفت.

 


ادامه مطلب